CAP A UNA EUROPA AMB TRANSPORT VERD

La Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible arrenca el dimecres 16 de setembre sota el lema ‘Millora el clima de la teva ciutat’ amb l’objectiu de “modificar els hàbits” dels ciutadans i promoure “mètodes alternatius de transport” per als desplaçaments en les urbs , ha informat la portaveu comunitària de Medi Ambient, Barbara Helfferich.

En la seva vuitena edició, més de 200.000 municipis europeus van participar en aquesta iniciativa que enguany se centrarà en els esforços a escala local per controlar el canvi climàtic i millorar la salut i la qualitat de vida dels ciutadans mitjançant la utilització d’un transport més net i eficient. El programa d’activitats de cadascuna de les ciutats que participen en aquesta iniciativa pot consultar aquí.

A Espanya, un total de 354 municipis s’han adherit a la Setmana de la Mobilitat. Per participar, han d’organitzar diverses activitats durant la setmana o impulsar una iniciativa el dia 22 i almenys una permanent com a mostra del compromís dels ajuntaments per motivar els ciutadans en hàbits sostenibles.

Entre aquestes mesures de caràcter estable figuren la instal·lació de serveis de bicicletes, la peatonalització, l’augment del transport públic, la millora de la xarxa ciclista, l’ampliació de les voreres i l’eliminació de les barreres arquitectòniques.

Per a Greenpeace, les emissions de CO2 generades pel transport a Espanya s’han incrementat un 89% entre 1990 i 2006 i representen ja el 25 per cent del total d’emissions (sense incloure les generades pels sectors de navegació i aviació).

Segons el seu informe ‘Transport: el motor del canvi climàtic’, presentat dimecres, el 90% de les emissions generades des de 1990 es deuen al transport, ja que “tots els mitjans han augmentat menys el ferrocarril”, la xarxa viària, si opinió, està “pràcticament abandonada” a Espanya des dels anys 60 i 70. Per aquest motiu proposen “tornar al ferrocarril” amb una velocitat de fins a 220 quilòmetres per hora i impulsar que el transport de mercaderies també es realitzi mitjançant aquest mitjà de locomoció, ja que fins ara es fa “sobretot” per carretera.

Davant d’aquesta situació, les principals organitzacions ecologistes i el sindicat CCOO han demanat que es premiï fiscalment als transports més sostenibles i es castigui als més contaminants. La proposta planteja la modificació de l’impost d’hidrocarburs i l’impost de matriculació, i demana l’aplicació al transport aeri el tipus impositiu normal de l’IVA en lloc del reduït del que fins ara gaudeix.

També proposen beneficis per a certes inversions i despeses en mobilitat sostenible: en l’IRPF, per exemple, amb una deducció per adquisició d’abonaments de transport públic per part dels treballadors; en l’impost de societats, amb una deducció per despeses i inversions en mesures de mobilitat sostenible en els desplaçaments dels seus treballadors; en l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE), amb una bonificació a les empreses que tinguin transport col·lectiu o pla de mobilitat.

A més, Ecologistes en Acció farà el dijous 17 de setembre unaacción de protesta sota el lema ‘Menys fums, menys CO2’ contra els automòbils més potents i luxosos, entre els quals destaca els cotxes tot terrenys, per ser els que més contribueixen tant a la contaminació l’aire com a les emissions de CO2.

La reivindicació es desenvoluparà a la Plaça de l’Emperador Carles V, cantonada amb el Passeig de la Infanta Isabel de Madrid a les 11 hores. L’organització ha revelat que informaran, proveïts de màscares, de la contaminació dels cotxes de gran cilindrada.

Renfe ha preparat diferents activitats informatives amb motiu de la seva adhesió a la Setmana Europea de la Mobilitat. En un comunicat, la companyia assenyala que, al llarg d’aquesta setmana, se celebraran tallers educatius en col·laboració amb el Museu del Ferrocarril de la capital per explicar als escolars d’entre 9 i 11 anys els avantatges mediambientals del tren de Rodalies a la capital , que evita cada dia la circulació de 750.000 cotxes.