QUÈ ESTEM FENT CCOO DAVANT LA SITUACIÓ D’ EMERGÈNCIA ACTUAL ?

Abans de res, us volem fer arribar el nostre desig que esperem que vosaltres i els vostres estigueu bé.
Com que potser queda molt llunyà, volem fer un repàs de com va començar la situació en la que ens trobem i què estem fent en l’actualitat des de la secció sindical.
Quan a principi del mes de Març ens va arribar informació que hi havia els primers casos positius de Covid-19 entre les persones que treballen a Fundesplai, vam ser CCOO els que vam demanar una reunió extraordinària i urgent del Comitè de Seguretat i Salut per tal de conèixer al detall com s’estava actuant per part de l’entitat i quins protocols es seguirien.
La casualitat va fer que precisament mentre estàvem reunits, la Generalitat informés que es procedia a tancar tots els centres educatius i es cancel·laven totes les activitats relacionades amb el lleure educatiu com ara extraescolars, colònies, esplais, …. i immediatament vam començar a tractar com s’afrontaria la situació.  El primer que vam fer des de CCOO va ser participar d’una trobada de tots els agents presents a la mesa negociadora per tal d’aconseguir un acord general i que tot el sector del Lleure Educatiu i Sociocultural actués dins dels mateixos paràmetres. D’aquesta manera, si una persona treballava en dues empreses o més (fet que per desgràcia en el nostre sector és molt habitual fruit de les jornades parcials que existeixen) no trobaria diferències segons qui li pagués.
Com a conseqüència d’aquestes reunions en les que CCOO va liderar la part social, el 19 de Març es va aconseguir que aquelles feines on l’administració no garantís el pagament dels salaris NO es podria acomiadar a les treballadores i s’hauria d’aplicar un ERTO per causa de força major. Així s’aconseguia que tothom que es veiés afectat per aquesta crisis sanitària i laboral no es quedés sense feina, no gastés el seu atur (si és que hi tenia accés) i tingués assegurat el 70% del seu salari habitual. En el mateix acord es va aconseguir que les treballadores que feien substitucions de llarga durada no se les pugués acomiadar sinó que també haguessin d’entrar a formar part de l’ERTO.
Amb aquest acord de sector també es va aconseguir protegir les treballadores de les empreses on no hi ha representació legal dels treballadors.
A partir d’aquest moment la secció sindical de CCOO a Fundesplai es va dirigir al Departament de Recursos Humans per tal de tenir tota la informació referent a les persones afectades i així poder supervisar el procés. Val a dir que en els ERTOs per causa de força major les empreses poden fer el que vulguin sense pactar amb els sindicats, tot i que sí que els han de comunicar les decisions que prenen.
Finalment el dia 30 de Març  Fundesplai va presentar un ERTO al Departament de Treball i la situació a Fundesplai quedava de la següent manera:
       Hi havia serveis on la Generalitat, els Ajuntaments o els Consells Comarcals es feien càrrec de les nòmines com ara el personal dels menjadors que depenen dels consells comarcals, del suport de les escoles bressol municipals, de les vetlladores i del serveis d’àpats socials.
       Hi havia una mica més de 1300 persones de diferents serveis (menjadors, cases de colònies, extraescolars, esplais,…) afectades per un ERTO (el 45% del conjunt de treballadores de Fundesplai). (comunicat de CCOO).
       Per últim hi havia un grup de treballadores que en la seva majoria no es veien afectades per cap mesura i seguien treballant amb relativa normalitat com són la recepció, la cuina i el servei de neteja de Centre Esplai (a aquest últim el 50% del personal va entrar a l’ERTO).
En aquest moment la secció sindical de CCOO va presentar a l’entitat un document amb 3 propostes que crèiem que eren molt importants com ara que:
1.    L’entitat es fes càrrec del complement del 30 % de la massa salarial que totes les persones afectades per l’ERTO deixarien de cobrar.
2.    Que tot el personal d’estructura que no es veia afectat per cap mesura fes teletreball fins que s’acabés la situació d’excepcionalitat en la que ens trobem.
3.    Que totes les persones que estaven fent substitucions de curta durada en l’atenció directa tinguessin preferència a l’hora de fer noves substitucions quan tot torni a la normalitat.
En l’actualitat les 3 propostes han vist la llum i han sigut tingudes en comte.
Durant totes aquestes setmanes que portem, també hem estat pendents dels nous Decrets Llei que s’anaven aprovant per tal de veure la afectació que podien tenir en tots i totes nosaltres i d’aquesta manera hem posat sobre la taula la situació de les persones amb contractes fixos discontinus que treballen a les cases de colònies.
En tot aquest temps hem estat en contacte amb l’entitat i estem treballant perquè totes aquestes persones puguin cobrar alguna prestació sense que hagin de consumir el seu atur (si és que en tenen).
En els últims dies també ens han arribat queixes de companyes que estan tenint problemes amb el cobrament de la prestació per part del SEPE i no hi ha manera que puguin posar-se en contacte amb ells. Les principals causes d’aquests problemes són:
       No cobrar res
       Cobrar quantitats ridícules
       Càlculs de prestació que no s’acaben d’entendre a la gent que té 2 o més feines
       No tenir en comte els fills a càrrec
Quan us poseu en contacte amb nosaltres, el primer que fem és recollir tota la informació possible i traslladar-la al departament de RRHH perquè ens verifiquin que l’expedient s’ha tramitat correctament.
Des de la Federació d’Educació de CCOO hem aconseguit contactar amb tècnics responsables del SEPE per traslladar-los el que està passant i hi posin solució el més aviat possible. El primer que hem fet ha estat recopilar totes les incidències que rebem per traslladar-los-hi i en cas de que ens demanin més informació us ho farem saber a cadascú de vosaltres així com demanar-vos autorització per fer el tràmit.
Pel que fa al fet de que no consti correctament el número de fills a càrrec, el SEPE ha reconegut no haver gestionat bé aquesta informació i ja ha comunicat que ho rectificarà d’ofici.
Els mateixos tècnics ens han fet arribar un enllaç d’una web perquè tothom pugui comunicar les incidències que pateix i un correu perquè les persones de la província de Barcelona que no se’ls ha tingut en compte el número de fills puguin sol·licitar la modificació.
Correu per modificar número de fills: [email protected]
** En cas que us demanin el número de comte per verificar les dades només heu de donar els últims 10 dígits. MAI el número sencer.
Tant si no rebeu resposta del SEPE com si preferiu que ho intentem gestionar des de CCOO no dubteu en contactar-nos.
Durant totes les setmanes que portem de confinament, els membres de la secció sindical de CCOO a Fundesplai estem atenent les trucades i correus de desenes de companyes i companys per assessorar-vos i informar-vos de què podeu fer segons la situació que us trobeu cadascú de vosaltres. Tota aquesta atenció la fem sense tenir en comte si la persona que ens contacte està afiliada o no i també la hem estat fent amb persones d’empreses on no hi representació sindical perquè entenem que davant aquesta crisi sanitària i econòmica ningú es pot quedar sense ajuda ja que només amb la solidaritat mútua i la lluita podrem sortir d’aquesta situació.
Així ho hem estat fent i així ho seguirem fent perquè per això hi som, perquè per això heu dipositat confiança amb nosaltres i sobretot perquè #AmbTuTenimLaForça.
Per últim també volem aprofitar aquest comunicat per informar-vos que a CCOO hem iniciat una campanya per adaptar les quotes a les persones que han perdut poder adquisitiu i facilitar les noves afiliacions. També us deixem l’enllaç perquè li doneu un cop d’ull.
Un cop més, gràcies per la vostra confiança i cuideu-vos molt!!!
#SomMes
#SomFortes