Administració electrònica i bretxa digital

Comunicació de Recursos Humans al personal municipal:

Tal i com s’informava al correu enviat el passat 25 de març, tots els treballadors/es públics/ques estan obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques (regulat a la llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques en el seu art 14.2.e). Per aquesta raó s’informava que, en cas de no disposar de certificat digital, era necessari que iniciéssiu la tramitació del mateix, per tal de poder presentar instàncies, tenir accés a les comunicacions i/o notificacions electròniques que us haguem de fer (de resolucions, per exemple) o procedir a la signatura de la documentació que sigui necessària. Algunes de les opcions existents són T-CAT, IdCat i DNI-e.

És per aquest motiu que, un cop passat un temps des de l’abans mencionat correu, us informem que a partir del proper dia 1 de juliol no s’acceptarà la presentació presencial d’instàncies de treballadors en actiu. Així mateix, les notificacions que no s’obrin i acceptin dins el període de 10 dies comptats a partir de la data d’enviament, ja no s’enviaran en paper.

Aquesta comunicació l’ha rebut tothom de forma electrònica?

NO. Encara hi ha a l’Ajuntament col·lectius d’empleades i empleats municipals que no disposen d’un ordinador al seu lloc de treball, ni disponibilitat per accedir a una terminal ni a la xarxa municipal.

El tema és més greu quan tampoc poden consultar al portal de l’empleat les seves nòmines, els seus documents…, ni el seu control horari amb mitjans municipals i en horari laboral.

Cal recordar que el mòbil i/o ordinador de casa son particulars i no estan per suplir una mancança del lloc de treball. Això és responsabilitat de l’empresa.

A l’Ajuntament de Sabadell al segle XXI, hi ha personal municipal discriminat per la bretxa digital: no disposen dels equips i/o accés necessaris però, moltes vegades, tampoc de les competències digitals ja que quan han cursat sol·licituds de formació han estat rebutjades amb l’argument que “no eren necessàries pel seu lloc de treball”.

Un altre tema important és la signatura electrònica. Com a empleades i empleats municipals i per temes relacionats amb la feina és l’Ajuntament qui ha de gestionar el sistema per signar electrònicament (certificat empresa).
L’idCAT Certificat no seria l’eina correcta atès que és un identificador digital amb les dades personals (DNI, adreça i correu electrònic particular…)

Què és la bretxa digital?

És una desigualtat provocada per l’adveniment de l’anomenada societat de la informació entre els grups de població que tenen accés a internet i a les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i els que no en tenen.

La Secció Sindical de les CCOO ha plantejat aquesta problemàtica sistemàticament a totes les meses de negociació sense resposta per part de l’organització.

Per aquest motiu vam sol·licitar una reunió amb la Tinenta d’Alcaldessa, Sra. Montserrat Gonzalez. Tot i que no ha accedit a la nostra petició, fer una reunió, ens ha lliurat la següent informació:

Tasques que s’estan duent a terme i que són conegudes en el marc de la Comissió de Formació:
  1. Identificar els col·lectius afectats i els equips en que s’organitzen
    • S’ha contactat amb els serveis afectats i ja està fet
  2. Opcions de connectar en xarxa equipaments que encara tenim fora
    • S’han recollit necessitats i propostes dels caps de servei
    • Està pendent de reunió amb el Servei de Tecnologia per contrastar viabilitats aquest juliol
  3. Instal·lar ordinadors o ampliar els que tenen i concretar la seva ubicació
  4. Establir uns protocol d’organització per l’ús dels ordinadors dels equips no digitals
    • S’ha demanat als serveis que estableixin un mínim protocol (com i quan poden utilitzar els ordinadors i les regles bàsiques per encaixar això dins l’organització de la jornada laboral). Ja s’ha rebut algun, però encara queden per respondre
  5. Identificar necessitats formatives i impartir les accions corresponents
    • S’està enllestint una enquesta per avaluar les necessitats als diferents equips, hi ha des de persones amb capacitats sobrades a persones amb analfabetisme funcional
    • S’està enllestint l’elaboració d’uns mòduls formatius bàsics
    • De cara a setembre preveiem programar i impartir la formació durant els següents mesos
    • Es preveu encaixar en aquest procés la gestió de les notificacions digitals que ara tots els empleats estan obligats a rebre, com la interacció amb l’organització pel canal digital per formular peticions o altres.

Sra. Gonzalez, la Secció Sindical de les CCOO s’alegra que l’Ajuntament posi fill a l’agulla per fer desaparèixer la bretxa digital atès que ho hem denunciat moltes vegades. Esperem que no siguin només paraules i que tot es compleixi en breu.
La representant de les CCOO a la comissió de formació farà un seguiment acurat de tots aquests punts per informar puntualment a la plantilla municipal.