Mesures per a continuar avançant contra la transfòbia

CCOO manifestem la nostra ferma adhesió a favor de la *despatologización total de les persones trans basada en els drets humans. A més, reclamem l’aplicació de les mesures contingudes en la nova llei. De les lleis a la realitat.

El Dia Internacional de la *Despatologización Trans que se celebra aquest dissabte 21 enguany ve marcat a Espanya per ser el primer després de l’aprovació de la Llei 4/2023 per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI; llei que suposa un salt qualitatiu en la consecució de la igualtat real i efectiva de les persones LGTBI+.

Es tracta de la primera norma estatal que inclou mesures per a promoure la igualtat real i efectiva de les persones trans; regula la rectificació registral de l’esment relatiu al sexe de les persones i l’adequació documental, reconeixent la voluntat lliurement manifestada, despatologitzant el procediment i eliminant la majoria d’edat per a sol·licitar la rectificació, així com mesures per a promoure la igualtat efectiva de les persones trans en diferents àmbits: laboral, de la salut i educatiu.

Malgrat les lleis continuem assistint a greus agressions basades en la transfòbia social que encara perdura i amb la qual és necessari acabar. Segons dades recollides per diferents entitats LGTBI (Eufòria, No *binaries i Federació Plataforma Trans) més de 231.000 tuits transfòbics van inundar les xarxes socials entre 2021 i 2022; el 70% de les persones trans expressen sentir-se excloses en els seus llocs de treball alhora que el 86% de persones trans han sofert violència en l’àmbit laboral.

Per tot això, de nou des de CCOO manifestem la nostra ferma adhesió a favor de la *despatologización total basada en els drets humans i, en particular, en l’accés universal a l’atenció de la salut.

De la mateixa forma continuem incidint en l’aplicació de diferents mesures en els àmbits que manifesta la llei:

– Oferir, per part de les administracions públiques, atenció especialitzada a dones trans en situació d’especial vulnerabilitat, que compti amb les dotacions econòmiques, materials i de recursos humans necessaris i faciliti, en la mesura que sigui possible, que siguin les pròpies persones trans els qui puguin exercir de parells i oferir aquesta atenció, sempre que disposin de la titulació i professionalització necessària.

– Atenció pel nom sentit de les persones trans que així ho sol·licitin en tots els serveis d’atenció primària, especialitzada i hospitalària.

– Formació del personal d’oficines d’inserció laboral amb l’objectiu d’oferir una atenció integral a les persones LGTBI+. S’afavorirà una atenció específica a persones trans que abordi la seva situació de desocupació derivada de les dificultats d’inserció, especialment de les dones trans.

– La inclusió de les persones trans en els programes d’inserció laboral que es realitzen per a col·lectius en situacions d’exclusió i vulnerabilitat.

– Inclusió en els convenis col·lectius de mesures que eliminin la discriminació laboral de les persones LGTBI+.