La FSS-CCOO es compromet amb les persones trans per la despatologització real en els àmbits sanitaris i sociosanitaris

Des de la federació de sanitat i sectors sociosanitaris de CCOO (FSS-CCOO) ens unim un any més a la commemoració del Dia Internacional de la despatologització Trans, que se celebra cada tercer dissabte d’octubre des de la seva proposta en 2009.

Aquesta és una data per a recordar-nos, com a professionals de la sanitat i els sectors sociosanitaris, que encara queda molt per fer per a aconseguir una despatologitzacióreal de les persones trans; no ens resulta aliè que el context social apunta a un augment de la violència, de la discriminació i a l’auge dels discursos d’odi cap a les realitats trans, qüestions que ens arriben en el dia a dia a través dels mitjans de comunicació i des de la denúncia personal en les xarxes socials, on aquest col·lectiu també sofreix un atac continu i una toxicitat molt elevada.

Des dels àmbits que representem -la sanitat i els sectors sociosanitaris- remarquem que l’atenció sanitària i l’atenció a la dependència constitueixen drets bàsics de la ciutadania, i mantenim amb fermesa el nostre compromís per a aconseguir espais segurs per a les persones trans, espais lliures de la qual sí que és una malaltia: la transfòbia.

Les persones trans tenen un contacte habitual amb el personal de la sanitat i dels sectors sociosanitaris en temes de salut específics, com poden ser els processos de transició hormonal i els d’afirmació de gènere, i acudeixen als serveis de salut amb l’expectativa de rebre un tracte professional, però també, una atenció humanitzada, pròxima i adequada, amb la qual sentir-se en un entorn còmode i segur en el qual transmetre les seves consultes i prendre les seves decisions en moments de gran rellevància personal i emocional. Per tant, com a professionals de l’àmbit de la salut i les cures, hem de mostrar la nostra sensibilitat rebutjant qualsevol element patologitzant; realitzant –això és fonamental- el tractament personal conforme a la identitat de gènere, nom i pronoms de la persona trans (en la relació directa i en el registre documental sanitari); actualitzant els nostres coneixements a través de formació específica en sensibilització cap a la diversitat, en educació, prevenció i promoció de la salut, tractaments i procediments de salut relacionats amb les realitats trans que no poden resultar-nos desconeguts; i mostrant interès a fomentar la informació i la relació de tu a tu, l’autonomia i la codecisió en temes de salut trans, entre altres qüestions.

Les persones que componem la FSS-CCOO som conscients, en definitiva, que la patologització de les realitats trans comporta la perpetuació de l’estigma i de la discriminació -qüestionis que dificulten clarament l’avanç en drets de les persones trans-, que és una forma de violència, i que per tant, que ha de ser erradicada de tots els àmbits de la nostra societat. Per això, mantenim el nostre compromís decidit participant de manera activa en la construcció de societats i entorns laborals inclusius des del respecte a la identitat i expressió de gènere, a la sensibilització del conjunt de professionals dels àmbits sanitaris i sociosanitaris per l’erradicació de tota forma de transfòbia i a la consolidació dels nostres espais de treball com a espais segurs per a les persones trans i, per extensió, per a totes les persones que integren el col·lectiu LGTBI+, per a les famílies diverses i per a les persones aliades.